سلام وقت بخیر
بنده ۱۰۰ م در حسابم دارم و میخوام با فرد دیگری شریک بشم . چون هر ماه به حسابم پول واریز میشه و به ۱۰۰م موجود اضافه میشه میخوام ایشون فقط حق برداشت ۱۰ م از کل موجودی حساب رو داشته باشه و بیشتر از این نتونه برداشت کنه
اگر این کار امکان پذیر هست چطور باید انجام بشه .

پاسخ وکیل :

کاربر گرامی هنگامی که حساب مشترکی افتتاح میکنید میبایست سهم هر شریک بصورت درصد مشخص و معین گردد که در صورت فوت یا حجر و یا ورشکستگی و یا بروز هر گونه مشکلی برای صاحبان حساب و اطلاع بانک، حساب مشترک مسدود و موجودی حساب به نسبت سهم الشرکه بین آنها تقسیم گردد.در صورتیکه سهم هریک تعیین نشده باشد بالسویه تقسیم خواهد شد.

لازم به ذکر است نحوه بستن حساب مشترک نیز باید هنگام افتتاح حساب مشخص شود ، برای مثال به تقاضای یک یا چند نفر می تواند حساب را مسدود و سهم هر یک را پرداخت نمود. بانک موظف است تمامی موارد تعیین تکلیف موجودی حساب در مواقع خاص را در قسمت توضیحات کارتهای افتتاح حسابجاری قید کند و به امضای مجدد شرکاء برساند.
همچنین بانک موظف است در صورت اطلاع از فوت هر یک از شرکاء یا ورشکسته شدن (با تایید اداره ورشکستگی) و یا حجر و یا مسدودی موجودی هر یک بنابر تقاضای مراجع قضایی، حساب مشترک را بسته، سهم متوفی را به ورثه قانونی طبق ارائه دادنامه حصر وراثت و گواهینامه واریز مالیات بر ارث و یا مبلغ مسدود توسط اداره ورشکستگی را به آن اداره و یا هر نوع مسدودی قانونی را به نسبت سهم تعیین شده در صورت مطالبه پرداخت و بقیه سهم شرکاء را درحساب بستانکاران موقت نگهداری و مراتب را به مابقی شرکاء اطلاع و سهم هر یک را پرداخت نمایند.

افتتاح حساب مشترک، بستن حساب مشترک، حق برداشت از حساب مشترک، حساب مشترک بانکی

وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون آماده پاسخگویی است. جهت مشاوره آنلاین اینجا را کلیک کنید.

با سلام برادر اینجانب با ابتلا به بیماری سرطان درگذشت و هیچ فرزندی ندارد ولی در زمان بستری شدن در بیمارستان همسرش تمامی پول هایش را که
گویا حق امضا در حساب مشترک بانکی داشته برداشت کرده ایا می توان شکایت کرد و گواهی بیمارستان را که در حالت وخیمی بوده به دادگاه ارائه کرد و پول ها را برگرداند لطفا توضیح دهید با تشکر

 

وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون آماده پاسخگویی است. جهت مشاوره آنلاین اینجا را کلیک کنید.

 

ضمن عرض سلام و وقت بخیر ، سوالی در رابطه با توقیف حساب در نزد بانک ها داشتم که به عرض میرسانم با دستور مقام قضایی (قرار تامین) حساب بانکی خوانده به مبلغ 100 میلیون تومان، توقیف گردید ، در جلسه دادرسی ، خوانده اعلام کرده است که 60 میلیون آن ، متعلق به پدرش می باشد که به امانت در حساب او واریز کرده است ،- بر فرض چنین باشد ، آیا می تواند چنین ادعایی داشته باشد؟آیا دادگاه میتواند دستور عودت 60 میلیون تومان را از حساب خوانده به پدرش بدهد؟یا آن مبلغ (100 میلیون تومان) عیناََ پس از اتمام دادرسی و صدور رای ، به من پرداخت می شود؟ لطفا در صورت امکان ، پاسخ ، با ذکر ماده و یا تبصره قانونی باشد.حساب شخصی (تک نفره) و متعلق به خوانده می باشد و حساب مشترک نبوده .طلب بنده حدودا 280 میلیون تومان می باشد

پاسخ وکیل :

با سلام کاربر گرامی هر گونه ادعایی از سوی صاحب بانک منوط بر اثبات است. هر مالی در ید دارنده در حکم مالکیت دارنده است و طبق تجارب کاری این ادعا برای قاضی به هیچ وجه قانع کننده نیست.طبق قاعده ید ایشان صاحب وجه حساب خویش است . بر اساس این قاعده، چیرگی و استیلای فرد بر هر مال، ثابت می‌کند که آن شخص بر آن مال مالکیت دارد. این قاعده یکی از دلائل عمده اعمال مالکیت در حقوق ایران است. طبق ماده ۳۵ قانون مدنی ایران «تصرف به عنوان مالکیت، دلیل بر مالکیت است مگر آن که خلاف آن ثابت شود.» تصرف به عنوان مالکیت یعنی این که فرد مالی را در تصرف فعلی خود داشته باشد و هرگونه انتفاعی بتواند از آن ببرد و مدعی مالکیت آن مال باشد.

 

وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون آماده پاسخگویی است. جهت مشاوره آنلاین اینجا را کلیک کنید.

حساب مشترک بانکی
با سلام و احترام
من حساب سپرده مشترک با اقایی داشتم که میخوام ببندمش ایا به تنهایی مبتونم حساب رو ببندم؟ اجازه برداشت از حساب به طور کامل توسط هریک از طرفین وجود داشته اما میخوام ببینم من به تنهایی میتونم برم حساب رو ببندم؟و اینکه اگر ایشون جرمی مرتکب شه چون من باهاش حساب مشترک دارم ممکنه من مجبور باشم بدهی اون رو بدم یا اینکه مثلا اگر به خاطر جرمی تحت تعقیب باشه من ضامنش محسوب میشم؟ در کل من مسولیت حقوقی یا کیفری در قبال اون اقا دارم به خاطر این حساب مشترک؟؟؟

پاسخ وکیل :

با سلام کاربر گرامی سهم هر یک از شرکا میبایست در حساب مشترک مشخص و معین گردد. که هنگام افتتاح حساب در بانک و امضا فرم مربوطه این موارد را تعیین کرده اید و امضا نموده اید.در صورتی که در حساب مشترک سهم هر یک از صاحبان حساب مشخص نشده باشد باید با توافق یکدیگر به صورت اعلام کتبی به بانک سهم خود را مشخص کنید در غیر این صورت می بایست جهت تعیین سهم به دادگاه مراجعه نمایند, متذکر می شود اصولا افتتاح حساب مشترک بدون تعیین سهم, ممکن نیست.

نحوه بستن حساب مشترک نیز باید از طریق شرکاء مشخص گردد، اینکه به تقاضای یک یا چند نفر می تواند حساب را مسدود و سهم هر یک را پرداخت نمود. تمامی موارد تعیین تکلیف موجودی حساب در مواقع خاص باید در قسمت توضیحات هنگام افتتاح حساب قید و به امضای مجدد شرکاء رسیده باشد.

با سپاس
حق برداشت کل حساب توسط هریک از طرفین وجود داشته و حساب هم الان خالی هست. اگر نیاز باشه اموال ایشان توقیف بشه ایا چون هر دو حق برداشت تمام پول به تنهایی را داشته ایم این منجر خواهد شد که( با توجه به اینکه پولی در حساب باقی نمانده )مراجع قضایی از من بخواهند که باقی بدهی ایشون رو بدهم؟
در کل اگر من نتونم این حساب رو ببندم (از اونجایی که نمیخوام با شخصی که حساب رو باهاش باز کردم تحت هیچ شرایطی رو به رو شم) ایا خطری برای من وجود داره که این حساب رو رها کنم و بزارم باز بمونه؟


پاسخ وکیل :در صورت صدور چک بلامحل از حساب مشترک ، مسؤوليت هر يک از امضاءکنندگان چک صادره از حساب مشترک به ميزاني است که در هنگام افتتاح حساب تعيين‌شده و اگر ميزان مسؤوليت مزبور تعيين نشده باشد، اصل بر تنصيف است.

 

بازداشت حسابهای بانکی

 آیا اجرای دارایی میتواند علاوه بر حسابهای بانکی شرکت ، حسابهای بانکی مدیرعامل و صاحبان امضاء شرکتهای با مسئولیت محدود و سهامی خاص را بازداشت کند؟ طبق کدام قانون؟


وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون آماده پاسخگویی است. جهت مشاوره آنلاین اینجا را کلیک کنید.

برداشت از حساب متوفی
سلام خسته نباشید ... پدر بنده فوت شده و در موسسه نور حساب داشته... اما این موسسه نه کارت بانکی و نه برداشت اینترنتی داره... این پول هم تمام امید ما هستش و پول دیگه ای نداریم . این موسسه هنوز متوجه مرگ صاحب حساب نشدن... چطور میتونیم این پول رو بدون اینکه بانک مبلغی ازش کم کنه برداریم؟

پاسخ وکیل :

کاربر گرامی با توجه به اینکه پدر شما فوت نموده جهت برداشت از حساب با اطلاع سایر وراث میبایست گواهی انحصار وراثت اخذ نمایید.
در اینصورت بانک مبلغی را کسر نمیکند اما اداره مالیات، با توجه به تعداد ورثه و موجودی حسابها مالیات تعیین میکند .

 

وکیل پایه یک دادگستری هم اکنون آماده پاسخگویی است. جهت مشاوره آنلاین اینجا را کلیک کنید.

 __________________________________________________________________________________________________________________________________

پرونده مطالبه وجه حساب مشترک با حق برداشت مشترکين
همسر بنده در اوايل زندگی مشترکمون حساب بانکيش را با بنده مشترک کرد. که طبق فرم مقررات حساب مشترک هر دو ما حق برداشت از حساب را داشتيم و سهم هر يکمون در حساب مشخص نشده است. در طول مشترکمون ايشون حدود 20 ميليون از کارت بانکی باسم خودش به حساب مشترکمون واريز کرد. روز بعد از ترک منزل توسط همسرم (بدليل اختلاف بينمون)، بنده حساب مشترک را خالی کردم و بحساب پدرم انتقال دادم و در تأمين خواسته مهريه، همسرم نتوانست وجه را از بنده توقيف کند. همچنين همسرم اخيرا دادخواست طلاق داده (که البته نميتواند طلاق بگيرد).
الان بعد از دوسال از خالی کردن حساب توسط بنده، همسرم در خصوص استرداد مبلغی که او قبلاً بحساب مشترکمون واريز کرده، درخواست "مطالبه وجه" در شورای حل اختلاف داده و در جلسه رسيدگی موارد فوق را گفته است. البته بنده هم گفتم که همسرم با اطلاع و رضايت باينکه هردو حق برداشت داريم، حساب را مشترک و مبلغ حدود20ميليون تومان را واريز کرده و بنده با رضايت و اطلاع او حساب را خالی کردم و در زندگی مشترک خرج کرده ام و وجه را ندارم که الان بدهم. همچنين چون حق برداشت داشتم، حقم بوده که حساب را خالی کنم و هنوز خواهان و خوانده رابطه زوجيت دارند.
الان سئوالم از سرکار عالی اينه که آيا در اين پرونده شورای حل اختلاف، بنده محکوم به استرداد 20 ميليون تومان به همسرم ميشم؛ يا خير؟ اگه محکوم ميشم، حالا که پرونده به قاضی شعبه ارسال شده و اينکه ديگه نميتونم لايحه ای روی پرونده بگذارم، چکاری ميتونم بکنم که محکوم نشم؟

___________________________________________________________________________________________________________________________________

سلام سرکار خانم تائبی، من با فرد دیگری یک حساب سپرده کوتاه مدت مشترک در بانک با سهم الشرکه مساوی اقتتاح کرده ایم که برداشت از آن با هر دو امضا میسر است. در حال حاضر دچار اختلاف شده ایم و وی حاضر نیست که از حساب برداشت و مبلغ را طبق سهم الشرکه تقسیم نماییم. من به شدت به سهمم نیاز دارم. چگونه میتوانم سهم خود را برداشت کنم؟

  حقوقی